هیئت تجاری افغانستان

روابط تجاري شهرك علمي و تحقيقاتي اصفهان با افغانستان توسعه مي يابد

رييس شهرك علمي و تحقيقاتي اصفهان از توسعه روابط تجاري با ولايت پكتياي افغانستان خبر داد و گفت: شركت هاي دانش بنيان استان، ظرفيت هاي مناسبي براي فروش محصولات خود به كشور افغانستان دارند.

جعفر قيصري روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: تفاهمنامه همكاري بين شهرك علمي و تحقيقاتي اصفهان و اتاق بازرگاني ولايت پكتياي افغانستان منعقد شد كه بر اساس آن روابط تجاري دو جانبه گسترش مي يابد.

وي به بازديد گروهي از سرمايه گذاران و فعالان اقتصادي ولايت پكتياي افغانستان از شهرك علمي و تحقيقاتي اصفهان و دستاوردها و محصولات شركت هاي دانش بنيان مستقر در آن اشاره و اضافه كرد: بدنبال اين بازديد، تفاهمنامه همكاري بين اين 2 مركز با هدف حمايت از بازرگانان و فعالان اقتصادي ايراني و افغانستاني و گسترش روابط تجاري منعقد شد.

قيصري با بيان اينكه فعالان اقتصادي ولايت پكتياي افغانستان با چهار شركت دانش بنيان مستقر در شهرك علمي و تحقيقاتي اصفهان قرارداد منعقد و محصولات آنها را خريداري كردند، گفت: رايزني هايي نيز براي خريد محصولات بيشتر از ساير شركت ها و واحدهاي فناور در حال انجام است.

وي ايجاد بازار بزرگ بين المللي براي محصولات دانش بنيان و مشاركت بيشتر با فعالان اقتصادي و سرمايه گذاران ساير كشورها را از محورهاي كاري شهرك علمي و تحقيقاتي اصفهان عنوان كرد و گفت: اين شهرك در عرصه بين المللي چهره شناخته شده اي دارد و براي شناساندن بيشتر آن و شركت هاي دانش بنيان در خارج كشور و صادرات محصولات و دستاوردهاي آنها تلاش مي شود.

رييس شهرك علمي و تحقيقاتي اصفهان با بيان اينكه محصولات و دستاوردهاي شركت هاي دانش بنيان اصفهان به بيش از 18 كشور صادر مي شود، افزود: صادرات شركت هاي دانش بنيان مستقر در اين شهرك از رقم يك ميليون دلار در سال 1392 به رقم 5.2 ميليون دلار در سال 1398 رسيد.

مجري پايگاه صادراتي كشورهاي جنوب و جنوب شرقي آسيا معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري نيز به خبرنگار ايرنا گفت: فعالان اقتصادي و سرمايه گذاران ولايت پكتياي افغانستان در نخستين بازديد خود از شهرك علمي و تحقيقاتي اصفهان محصولات چهار شركت دانش بنيان از جمله صفحه هاي خورشيدي و تجهيزات رايانه اي و مخابراتي را خريداري كردند.

رامين مصفا با بيان اينكه پكتيا از ولايت هاي درحال توسعه و بزرگ افغانستان است، افزود: فعالان تجاري اين ولايت در حال رايزني و مذاكره با تعداد ديگري از شركت هاي دانش بنيان اصفهان هستند.

وي با تاكيد بر اينكه شهرك علمي و تحقيقاتي اصفهان يكي از بهترين مراكز بين المللي ايران براي تبادلات اقتصادي و فناوري با كشورهاي ديگر است، اظهار داشت: هيات هاي خارجي از سفر به اين شهرك با توجه به نمايشگاه هاي خوبي كه از دستاوردهاي شركت هاي دانش بنيان برپا مي شود، استقبال مي كنند و همين امر فرصت خوبي براي عقد قراردادهاي همكاري و صادرات است.

از ديگر اهداف تفاهم نامه همكاري بين شهرك علمي و تحقيقاتي اصفهان و اتاق بازرگاني ولايت پكتياي افغانستان، معرفي، تسهيل و برقراري ارتباط با شركت هاي دانش بنيان، ايجاد زمينه مناسب جهت حضور هيات هاي تجاري، اقتصادي و صنعتي از افغانستان براي بازديد و خريد محصولات و خدمات شركت هاي دانش بنيان اصفهان و هماهنگي و ارتباط لازم براي معرفي و تبادل تجربه ها و توانمندي هاي اقتصادي است.

شهرك علمي و تحقيقاتي اصفهان به عنوان نخستين سازمان مؤسس مراكز رشد و پارك هاي علم و فناوري در كشور فعاليت اجرايي خود را از سال 1380 با هدف حمايت و هدايت شركت ها و مؤسسات دانش بنيان آغاز كرد و اكنون بيش از 540 شركت دانش بنيان و واحد فناور با اشتغال بيش از هفت هزار دانش آموخته دانشگاهي در آن مستقر است.

اين شهرك به عنوان يك مركز شناخته شده در منطقه و دنيا، تاثير بسزايي در تعاملات بين المللي دارد؛ «ايرنيا بوكووا» مدير كل سازمان آموزشي، علمي و فرهنگي سازمان ملل متحد (يونسكو) در سال 93 از اين مجموعه بازديد كرد و پس از آن در پيامي خطاب به استاندار اصفهان، گفت: كارآفريني زنان و جوانان در عرصه علم و فناوري در ايران ستودني است كه شاهد يك نمونه عالي آن در بازديد از شهرك علمي و تحقيقاتي اصفهان بودم.

اين شهرك داراي سه پارك علم و فناوري، هشت مركز رشد فناوري، پنج مركز نوآوري و شكوفايي و مركز علم و فناوري كودكان و نوجوانان در 520 هكتار است.

برچسب ها
– افغانستان
– توسعه صادرات
– شركت دانش بنيان
– اصفهان

 

منبع: ايرنا

تاریخ: ۱۱:۴۵ – ۲۹/۰۶/۱۳۹۹